Страховитата саудитска религиозна полиция беше изтласкана встрани в рамките на политиката на относително либерализиране, подета от ултраконсервативното кралство, но нов закон за "благоприличие на публичните места", поражда опасения за връщане към строги морални порядки.
Престолонаследникът Мохамед бин Салман искаше да отърве Саудитска Арабия от нейния имидж на ултраконсервативна страна с повторното отваряне на киносалоните, с концерти със смесена публика и други представления.
Нови относително облекчени социални норми в страна, където досега всяко отклонение беше забранено, бяха добре приети от много саудитци, в държава, където две трети от населението е под 30-годишна възраст.
Но кралството изглежда не се е отказало напълно от надзора на поведението и през април кабинетът одобри нов закон за "благоприличието на публични места".
Законът цели налагането на саудитските "ценности и принципи", като забранява например облекло, смятано за "обидно за общоприетия вкус", особено къси панталони за мъжете, според местни медии.
Нарушителите може да бъдат глобени до 5000 риала (1333 долара).
Наречена официално Комитет за насърчаване на добродетелта и предотвратяване на порока, "Хая" (религиозната полиция) се завръща, само че без брада", написа в Туитър университетският преподавател Султан ал Амер.
В страна, управлявана от радикална версия на исляма, членовете на тази полиция следяха, понякога брутално, за зачитането на ислямския морал, по силата на който например мъжете и жените трябва да са отделени един от друг на обществени места.

Промяната е изкуство

Законът, който е неясно формулиран, може да се поддава на различни тълкувания и да води до произволни санкции, подчертават критиците му. Той е коментиран със сарказъм в социалните мрежи.
Хаштагът на арабски "късите панталони не засягат обществения морал" бързо стана изключително популярен.

"Саудитска Арабия следва примера на Сингапур", коментира Кристин Дуан от Института за арабските държави от Залива във Вашингтон. "Саудитските лидери искат да подкопаят ислямистките основи на обществото, като същевременно съхранят абсолютната си власт в сферата на политиката и обществения ред".

Проправителствените медии посочиха, че законът трябваше влезе в сила от 25 май, като на министерството на вътрешните работи и на органа по туризма е разпоредено да осигурят спазването му.
Но на 27 май същите медии заявиха, че той още не е влязъл в сила, без да посочват нова дата.
Новият закон е "усилие за облекчаване на натиска на консерваторите в обществото, които обвиняват правителството в небрежност", обяснява Али Шихаби от просаудитския мозъчен тръст Арабия Фаундейшън.

"Направляването на социална промяна е изкуство, защото трябва да отидете възможно най-далече, без да предизвикате реакция. А това не е лесно!"

Усилие за модернизация

Принц Мохамед, у когото е съсредоточена цялата власт, намали политическата роля на ултраконсервативната религиозна институция, насърчавайки ясно изразения национализъм като част от историческо преустройство на саудитската държава. 
Фактическият лидер на кралството си изгради образ на реформатор, като арестува религиозни дейци, някои смятани за умерени, и като държи изкъсо религиозният дискурс.
Много други религиозни дейци изглежда сега следват официалната линия.
Салафистът Айед ал Карни наскоро се извини по телевизията за предишни свои тълкувания на исляма и изцяло подкрепи младия принц.
Адил ал Калбани, бивш имам на Голямата джамия в Мека, оспори забраната за смесване на мъже и жени на публични места.
И все пак, социалната трансформация изглежда предизвиква злоба в консервативните среди.
Миналата година популярно видео със забулена саудитка и мъж, танцуващи на оживена улица, предизвика ярост в социалните мрежи.

"Къде е религиозната полиция?", питаха някои потребители.

Подобни призиви могат да се засилят само с проекти, насочени към създаване на развлекателен сектор, сравним с този в Дубай.
Но, за да видят какви са реакциите, самопровъзгласили се духовници започват да се противопоставят на затварянето на магазините по време на молитва и подкрепят отварянето на нощен клуб, който е халал (отговарящ на нормите на исляма), по време на културния фестивал в западния град Джеда.

Материалът е публикуван от АФП. Преводът е на БТА.